WYCIECZKI AUTOKAROWE

WYCIECZKI JEDNODNIOWE


WYCIECZKI DWUDNIOWE


WYCIECZKI TRZYDNIOWE

::: Warszawa

   

Wawel

Wawel – wapienna skała jurajska, dominująca w panoramie Krakowa (około 228 m n.p.m.), uformowała się około 150 milionów lat temu. Wzgórze nad Wisłą, wśród wód i mokradeł, było bezpiecznym miejscem dla osiedlającej się tu od epoki paleolitu ludności. Zapewne od VII stulecia n.e. byli to Słowianie. Wczesnośredniowieczne legendy mówią o zamieszkującym wawelską jaskinię strasznym smoku, o jego pogromcy Kraku i córce tegoż Wandzie, która rzuciła się do Wisły, nie chcąc oddać ręki niemieckiemu rycerzowi.

 

  1. Kraków WAWEL ( program dla klas 1-3)
    Komnaty Królewskie, Skarbiec, Zbrojownia, Smocza Jama + spacer Traktem Królewskim na Rynek
  2. Czas wycieczki: 8 - 9 godzin
    A – 95,50 zł; B – 88,00 zł; C – 73,50 zł  
    Niższe ceny w kwietniu, październiku listopadzie i grudniu:
    A – 89,50 zł; B – 83,00 zł; C – 68,50 zł  

     

  3. Kraków WAWEL ( program dla klas 4-6)
    Komnaty Królewskie, Skarbiec, Zbrojownia, Katedra: Groby + Dzwon Zygmunta + spacer Traktem Królewskim na Rynek
  4. Czas wycieczki: 9 - 10 godzin
    A – 99,50 zł; B – 92,00 zł; C – 77,50 zł
    Niższe ceny w kwietniu, październiku listopadzie i grudniu:
    A – 94,50 zł; B – 87,00 zł; C – 72,50 zł  

     

  5. Kraków WAWEL ( program dla klas gimnazjalnych )
    Komnaty Królewskie, Skarbiec, Zbrojownia, Wystawa Wawel Zaginiony Katedra: Groby + Dzwon Zygmunta 
    + spacer Traktem Królewskim na Rynek

    Czas wycieczki: 9 - 10 godzin
    A – 107,00 zł; B – 101,00 zł; C – 84,00 zł
    Niższe ceny w kwietniu, październiku listopadzie i grudniu:
    A – 102,50 zł; B – 96,00 zł; C – 79,50 zł  

Reprezentacyjne komnaty królewskie. Główna ekspozycja wnętrz zamkowych obejmuje kilka pomieszczeń parteru, a przede wszystkim reprezentacyjne sale na II piętrze pałacu. W trzech komnatach na parterze, stanowiących apartament wielkorządców krakowskich, zachowały się renesansowe drewniane stropy. Kamienne portale zostały w części zrekonstruowane w okresie międzywojennym; oryginalne, renesansowe, obramienia drzwiowe zdobią zaś sień w klatce schodowej Poselskiej, łączącej parter z prywatnymi apartamentami królewskimi na I piętrze i salami II piętra. II piętro pałacu w skrzydle wschodnim i północnym mieści reprezentacyjne sale. Pierwotne stropy zostały zniszczone w czasie pożaru zamku w roku 1702 i w okresie okupacji austriackiej, na początku XIX wieku.

 W  trzech salach, na południe od schodów Poselskich, zachowały się duże partie renesansowych fryzów ściennych (uzupełnione przed II wojną światową), a strop wielkiej sali zwanej Poselską zadziwia 30 rzeźbionymi głowami ludzkimi. Najcenniejszym elementem ekspozycji renesansowych komnat, jedynym zachowanym z ich pierwotnego wystroju, są arrasy, utkane w Brukseli na zamówienie Zygmunta Augusta w 3. ćwierci w. XVI, o tematyce biblijnej, bądź z ornamentem groteskowym oraz z herbami Polski i Litwy. Są tu również dużej wartości artystycznej obrazy i meble włoskie, głównie toskańskie, z w. XVI oraz portrety polskich monarchów. Wnętrza w skrzydle północnym, po pożarze w roku 1595, zostały odnowione na zlecenie Zygmunta III Wazy przez architekta Jana Trevano i malarza Tomasza Dolabellę. Ognia uniknęła sala Senatorska, największa w zamku, w całości obecnie obwieszona arrasami. W pozostałych wnętrzach zachowały się marmurowe portale i okazały kominek w stylu wczesnego baroku rzymskiego, a także stiuki sklepienne, m.in. w kaplicy królewskiej. Pseudobarokowe stropy, z okresu międzywojennego, są wypełnione plafonami znanych i cenionych ówczesnych polskich malarzy – kolorystów, ściany zaś pokrywają kurdybany z w. XVIII, pochodzące z zamku króla Augusta III w Moritzburgu koło Drezna. W wieży, zw. Zygmunta III, znajduje się tzw. Gabinet holenderski, z obrazami szkół niderlandzkich. W wyposażeniu tej części zamku dominują portrety polskich królów i członków ich rodzin oraz polskie obrazy historyczne.

Ekspozycja na parterze w północno-wschodnim narożniku zamku ideowo nawiązuje do mieszczącej się tu niegdyś historycznej instytucji – Skarbca Koronnego, widomego znaku suwerenności Królestwa Polskiego, a następnie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Od w. XIV w Skarbcu przechowywano insygnia władzy królewskiej (korony, berła, jabłka, miecz zw. Szczerbcem, ewangeliarz i tacę, służące w obrzędzie sakry królewskiej), a także rozmaite precjoza i osobliwości, składające się na oficjalny majątek państwa. Równolegle w zamku istniał prywatny skarbiec monarchy, złożony z osobistych insygniów, kosztowności oraz paradnych naczyń. Zasoby Skarbca Koronnego, pomnażane przez dary dyplomatyczne i zapisy monarchów, w tym ogromny legat testamentowy Zygmunta Augusta, nie były ogólnodostępne. 

Pojedyncze precjoza wyjmowano zeń jedynie przy wyjątkowych okazjach, przede wszystkim na koronacje królewskie. Systematycznie spisywano zawartość Skarbca podczas tzw. lustracji. Pierwszy specjalny publiczny pokaz insygniów odbył się dopiero w r. 1792. Trzy lata później Prusacy włamali się do pomieszczeń Skarbca, rabując prawie doszczętnie jego zawartość. Po zniszczeniu insygniów koronacyjnych przez Prusaków i zatraceniu niemal wszystkich skarbcowych precjozów, obecna ekspozycja może jedynie nawiązywać do dawnej świetności tego miejsca. Od r. 1930 systematycznie wzbogacana, gromadzi bardzo znaczące dzieła sztuki i pamiątki historyczne, w tym kilka pozostałości z dawnego zasobu Skarbca Koronnego, na czele ze Szczerbcem – najważniejszą polską pamiątką historyczną.

Zbrojownia. Ekspozycja rozmieszczona jest w trzech piwnicach: gotyckiej z w. XIV (ze sklepieniem wspartym na centralnym filarze) oraz dwóch renesansowych z 1. połowy w. XVI. Przy ścianach pomieszczono lufy armat, haubic i moździerzy – od małych wiwatówek do ogromnych polowych. Znakomitym poziomem artystycznym wyróżnia się para armat z połowy w. XVI, odlanych przez pracującego dla Zygmunta Augusta norymberskiego ludwisarza Oswalda Baldnera. Zespół dział z herbami polskich królów, hetmanów i możnowładców, dzieł wybitnych odlewników, liczy się do najcenniejszych w skali krajowej i znaczących w skali europejskiej. Do tradycji składania na Wawelu trofeów zdobytych na wrogach nawiązują zawieszone pod sklepieniem pierwszej piwnicy chorągwie krzyżackie spod Grunwaldu (1410), odtworzone w w. XX na podstawie szczegółowych opisów pióra Jana Długosza i miniatur Stanisława Durinka w dziele Banderia Prutenorum.

Smocza Jama – jaskinia w zachodnim zboczu wawelskiego wzgórza, owiana legendą, jest niewątpliwie jedną z większych jego osobliwości. Najstarszą wersję legendy o smoku wawelskim, związaną z mitycznym początkiem Krakowa, znajdujemy w Kronice Mistrza Wincentego zwanego Kadłubkiem, z przełomu XII i XIII wieku: Zwiedzanie Smoczej Jamy rozpoczyna się z terenu wzgórza opodal baszty Złodziejskiej. W ceglanej wieżyczce (dawnej studni austriackiej), znajduje się klatka schodowa. Długość pieczary wynosi 270 m, a dostępna trasa do zwiedzania to 81 m. Pierwsza, najwyżej położona północna komora „ A”, jeszcze w XIX wieku była zalana wodą, którą czerpano dla potrzeb mieszkańców wzgórza. Z niej krótkie przewężenie prowadzi do głównej, środkowej, największej komory „ B”, o długości 25 m, wysokiej miejscami do 10 m. Układ skał dzieli wnętrze na dwie części o malowniczych zakątkach. W najwyższej partii komora jest nakryta ceglaną kopułą z roku 1830. Zamyka on otwór w stropie, którym do jaskini w r. 1829 dostał się historyk Ambroży Grabowski i pierwszy opisał jej wygląd. Dzięki staraniom Grabowskiego Smoczą Jamę udostępniono do zwiedzania  w latach 1843–1846. Z komory tej odchodzi (niedostępny dla turystów) ciąg ciasnych i błotnistych korytarzy (długości 160 m) z pięcioma jeziorkami zamieszkałymi przez rzadkiego skorupiaka – studniczka tatrzańskiego.

 

 

Pierwszy kościół katedralny na Wawelu wzniesiony został najpewniej niedługo po ustanowieniu w l000 roku biskupstwa krakowskiego. Katedra krakowska stanowiła centrum czci kanonizowanego w 1253 roku św. Stanisława, biskupa krakowskiego zamordowanego w 1079 roku. Do jego grobu przybywali pielgrzymi zarówno z Polski, jak i krajów ościennych. Kult tego świętego łączony był z ideą zjednoczenia rozbitego na dzielnice Królestwa Polskiego, dlatego też nie może dziwić fakt, że wbrew wcześniejszej tradycji koronowania królów w archikatedrze gnieźnieńskiej, koronacja Władysława Łokietka odbyła się 20 stycznia 1320 roku w katedrze krakowskiej, w pobliżu relikwii patrona odrodzonej polskiej monarchii. Odtąd wawelska świątynia stała się miejscem koronacji władców Polski. W kolejnych dwóch stuleciach Katedra na Wawelu zmieniła zasadniczo swój wystrój. W XVII wieku dzięki hojnym fundacjom królów, biskupów, magnatów i kanoników, usunięto niemal całkowicie wyposażenie z wcześniejszych epok i wprowadzono nowe ołtarze, nagrobki, stalle, obrazy. Materiałem charakterystycznym dla nowej epoki stał się czarny i różowy marmur. W XIX wieku Katedra stała się celem pielgrzymek patriotycznych i miejscem okazałych uroczystości z okazji rocznic ważnych wydarzeń z dziejów Polski. Wyjątkowe znaczenie miało pochowanie w podziemiach katedralnych bohaterów narodowych walczących mężnie o wolność Ojczyzny: Tadeusza Kościuszki i księcia Józefa Poniatowskiego, a także duchowego przywódcy Narodu - Adama Mickiewicza. Pochówki te uczyniły Katedrę polskim Panteonem, w którym miejsce wiecznego spoczynku znajdują tylko najbardziej zasłużeni Polacy. Tradycja ta znalazła kontynuację w XX wieku, kiedy w podziemiach Katedry złożono szczątki Juliusza Słowackiego, Józefa Piłsudskiego i Władysława Sikorskiego. Katedra na Wawelu zajmuje wyjątkową pozycję w dziejach Polski i w świadomości Narodu Polskiego. Jest od stuleci miejscem kultu św. Stanisława, który w nierozerwalny sposób wiąże się z ideą zjednoczonego i niepodległego Państwa Polskiego, aktualną zarówno w dobie rozbicia dzielnicowego, w okresie zaborów i w czasie rządów komunistycznych. Grób tego męczennika pełni od stuleci funkcję Ołtarza Ojczyzny. Dzwon Zygmunt – najsłynniejszy polski dzwon, znajduje się na Wieży Zygmuntowskiej w północnej części katedry wawelskiej. Ufundowany przez Zygmunta I Starego, nazwany jego imieniem. Dzwon wykonał w krakowskiej ludwisarni ludwisarz Hans Beham z Norymbergi w 1520 roku. 

Na wieży umieszczono go 9 lipca 1521 roku. 13 lipca 1521 Kraków po raz pierwszy usłyszał jego głos. Dzwon Zygmunt był największym polskim dzwonem (klosz - 9650 kg, serce 365 kg), aż do roku 1999, kiedy to przewyższył go masą i rozmiarem licheński dzwon Maryja Bogurodzica.

Wystawa Wawel Zaginiony w obecnym kształcie została udostępniona zwiedzającym w r. 1975. Kontynuuje ona tradycje dwóch poprzednich wystaw poświęconych historii wzgórza wawelskiego, zorganizowanych w pobliżu reliktów rotundy śś. Feliksa i Adaukta (Najświętszej Marii Panny), wzniesionej na przełomie w. X i XI. Sale wystawowe obejmują m. in. budynek dawnych kuchni królewskich i wozowni. Wyjątkowy charakter wystawy polega na połączeniu różnych typów ekspozycji muzealnej. W obrębie rezerwatu archeologiczno-architektonicznego, poza zabytkami architektury z różnych okresów zabudowy wzgórza, są eksponowane w sposób tradycyjny obiekty pochodzące z badań archeologicznych oraz modele budowli. 

W jednej z sal można podziwiać bogatą kolekcję renesansowych kafli. Historię wzgórza wawelskiego w okresie średniowiecza przybliża prezentacja multimedialna. Wawelskie lapidarium to zbiór kamiennych rzeźb i detali architektonicznych pozyskanych w trakcie prac konserwatorskich, oraz badań archeologicznych prowadzonych na terenie wzgórza niemal od stulecia. W części wystawy, poświęconej kamiennej dekoracji budowli, jest eksponowany wybór najcenniejszych wawelskich obiektów. Są one prezentowane nie tylko jako elementy wystroju architektonicznego, ale mają za zadanie również ilustrować losy związane z przekształceniem historycznych budowli Wawelu. W kolejnych salach zgrupowano: detale architektoniczne związane z dziedzińcem arkadowym – fragmenty kamieniarki pochodzące z wystroju pałacu królewskiego oraz detale odnalezione w czasie prac archeologicznych na dolnym tarasie ogrodów królewskich, a także zabytki związane z katedrą wawelską. Dużą atrakcją lapidarium jest ekspozycja gipsowych odlewów dekoracji Kaplicy Zygmuntowskiej.

ZAMIENNIE DO PROGRAMU ZWIEDZANIA WAWELU PROPONUJEMY:

Zabytki prezentowane na wystawie Sztuka Wschodu odzwierciedlają szczególny rys polskiej obyczajowości i upodobań artystycznych, ukształtowany pod wpływem kontaktów militarnych i handlowych z krajami Bliskiego Wschodu. Dzięki nim przenikały do Polski dzieła rzemiosła artystycznego Turcji, Krymu, Kaukazu czy Iranu – kobierce, jedwabie i makaty, broń i uzbrojenie, paradne siodła i rzędy, które stały się przedmiotami codziennego i odświętnego użytku szlachty i dworu królewskiego. Najistotniejszą część ekspozycji (I piętro skrzydła zachodniego Zamku) stanowią trofea i pamiątki związane z odsieczą wiedeńską (12 IX 1683), kiedy to wojska polskie pod wodzą Jana III Sobieskiego odniosły walne zwycięstwo nad armią turecką pod wodzą Kara Mustafy.

Muzeum Katedralne. Uroczystego aktu otwarcia Muzeum dokonał w 1978 roku kardynał Karol Wojtyła. Przekazał wówczas do jego zbiorów wykonany ze skorupy orzecha kokosowego i srebra pucharek, według legendy należący do królowej Jadwigi. Pucharek ten do dziś oglądać można w stałej ekspozycji Muzeum. Od czasu powołania Muzeum Katedralne stale powiększa ekspozycję, prezentując głównie niedostępne wcześniej dla zwiedzających przedmioty pochodzące ze Skarbca Katedralnego, paramenta liturgiczne28 września, dzieła sztuki i pamiątki historyczne. Zbiory muzeum mieszczą się w salach dwóch kondygnacji Domu Katedralnego i stanowią jedną z najcenniejszych pod względem historycznym i artystycznym kolekcji w Polsce. 

Ekspozycja stała obejmuje przedmioty z różnych epok, prezentowane nie w sposób chronologiczny, lecz w zależności od pochodzenia i wykorzystania w jednej z czterech sal: sala królewska, sala Skarbca Katedralnego XI–XVI w., sala Skarbca Katedralnego XVII–XX w., sala Papieska. Sala Papieska – pamiątki związane z Ojcem Świętym Janem Pawłem II: rzeczy osobiste – sutanna, biret, piuska, buty, fotel, używany podczas wizyt papieży w katedrze, infuła podarowana przez Ojca Świętego podczas jego wizyty w ojczyźnie, pamiątkowe medale papieskie, księgi z mszy celebrowanych przez papieża Jana Pawła II i Benedykta XVI.

Prywatne Apartamenty Królewskie. Na południe od schodów Poselskich, cztery komnaty stanowiły apartament przeznaczony dla gości królewskich. W tej części pałacu zachowały się renesansowe stropy modrzewiowe, a w dwóch salach również pierwotne malowane barwne fryzy ścienne. Szczególną uwagę zwracają gotycko-renesansowe portale, dzieło mistrza Benedykta. Wyposażenie pochodzi z epoki renesansu. Są to dzieła północnoeuropejskie i włoskie, w tym arrasy pejzażowo-zwierzęce i groteskowe króla Zygmunta Augusta. W północno wschodnim narożniku zamku, z gotyckimi pomieszczeniami, znajduje się urokliwa, tajemnicza Kurza Stopka. W wieży Łokietkowej mieściła się niegdyś sypialnia Zygmunta Starego, a opodal także gabinet w wieży Zygmunta III, z bogatą dekoracją stiukową z czasu około roku 1600. W okresie międzywojennym wieku XX  w tej  części pałacu urządzono prywatny apartament prezydenta Ignacego Mościckiego,  o czym przypomina zrekonstruowana sypialnia prezydencka w wieży Duńskiej. W północnym skrzydle pałacu znajdują się dwie sale z eksponatami z czasów panowania w Polsce dynastii Wettinów, w tym interesujący zbiór porcelany miśnieńskiej, sreber oraz dywany dworskie. Dwie ostatnie sale, w tym reprezentacyjna kolumnowa, urządzone są w stylu klasycystycznym.


Dzieje wzgórza wawelskiego – budowle i obrona

Trasa plenerowa z przewodnikiem

Wawelskie wzgórze, z górującym nad nim Zamkiem Królewskimi i Katedrą, przez stulecia spełniało funkcje reprezentacyjne, religijne a także obronne. Fortyfikacje powstawały w ciągu prawie dziesięciu wieków – były wielokrotnie przebudowywane i rozbudowywane. Obecnie jest to złożony zespół zabytkowy o wysokiej wartości.
Proponowana trasa przybliży obraz dawnej gęstej zabudowy, tak różnej od stanu dzisiejszego, z czasów kiedy Wawel był świetnie bronioną rezydencją, zamieszkałą przez kolejnych władców i ich dwory.

Trasa rozpoczyna się na wystawie Wawel Zaginiony, przy modelu wzgórza przedstawiającym zabudowę Wawelu wg stanu z końca w. XVIII. Tutaj zaznajomimy się z historią zabudowy Wawelu, przemian i rozwoju jego elementów obronnych – od wałów drewniano-ziemnych poprzez ceglano-kamienne mury obronne, aż do wież, baszt i bastionów.

Następnie przejściem przez sień Berrecciego wchodzimy na dziedziniec arkadowy zamku, gdzie oprowadzający przybliży historię Zamku i wskaże lokalizację murów i budowli omawianych wcześniej przy makiecie.

Kolejny etap to dziedziniec zw. Batorego – mały dziedzińczyk pomiędzy murami zamku a katedrą (tu dawniej mieściła się murowana łaźnia królewska). W tym niezwykle urokliwym miejscu poznamy historię budowy kościoła pałacowego pod wezwaniem św. Gereona oraz murów obronnych chroniących dodatkowo tę część wzgórza, która mieściła siedzibę władcy (widoczny zachowany fragment pierwotnego muru obronnego). Z jego północnego skraju widać planty krakowskie.Od 2008 roku na tym dziedzińcu, w rozświetlonej scenerii zabytkowej królewskiej architektury odbywają się cykliczne letnie koncerty muzyki kameralnej – "Wawel o zmierzchu".

Trasa prowadzi dalej dziedzińcem zewnętrznym (wzdłuż muru okalającego katedrę), przez bramę Wazów, w stronę północnych murów. W okolicy Bramy Herbowej dowiemy się o powstaniu i przeznaczeniu basteji, oraz odwiedzimy kaponierę (budowlę forteczną służącą do ostrzeliwania podejść), z której rozciąga się ciekawy widok na miasto.
Następnie, omawiając zmiany w obwarowaniach z czasów Jagiełły (zespół bramy dolnej, podwyższenie murów, budowa przedmurza), przejdziemy w miejsce zachowanych murów otaczających zamek dolny i jednej z najstarszych wawelskich wież – wieży Złodziejskiej. Z tej części murów rozciąga się rozległy widok na południowo-zachodnią część Krakowa – począwszy od mostu Grunwaldzkiego i widoczne w oddali wieże sanktuarium łagiewnickiego, poprzez położone przy nabrzeżu Wisły Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, aż po most Dębnicki, a za nim w tle – klasztor kamedułów na Bielanach i Kopiec Kościuszki na wzgórzu Bł. Bronisławy.

Przejściem między basztą a budynkiem dawnego szpitala austriackiego wchodzimy ponownie na dziedziniec zewnętrzny. Tu możemy zapoznać się z pozostałościami zabudowy tzw. miasteczka wawelskiego – domami wikariuszy, szkołą katedralną, Psałterią, dwoma kościołami: św. Jerzego i św. Michała. Oprowadzający przybliży historię wkroczenia wojsk austriackich i poczynionych przez nie działań na terenie wzgórza – zburzenia istniejących na dziedzińcu zewnętrznym zabudowań oraz powstania budynków, związanych z nową funkcją wzgórza jaką były koszary wojskowe (m.in. gmachów szpitala, z których do czasów dzisiejszych zachował się jeden).

Trasę kończy zwiedzanie nowo udostępnionej Baszty Sandomierskiej – z jej górnej kondygnacji roztaczają się rozległe widoki na Kraków i okolice. Baszta Sandomierska jest jedną z dwóch „baszt ogniowych” Wawelu – powstała ok. 1460 r. za panowania Kazimierza Jagiellończyka. Wzniesiono ją dla wzmocnienia obrony rezydencji królewskiej od strony południowej, najbardziej zagrożonej na nieprzyjacielski atak, gdyż przedmieście Stradom nie posiadało własnych fortyfikacji. Baszta została przystosowana do użycia broni palnej (stąd nazwa „baszta ogniowa”).

CZAS WYCIECZKI: 1,5 godziny
CENA: 10, 00 zł - / minimum 20 osób /

 

UWAGA TRASA OD WIOSNY DO JESIENI !!!